Kulturens Venner =  de bedste kulturoplevelser
 Opret gratis profil her og kom med
 Plus medlemskab - ubegrænset antal oplevelser
 
Facebook - synes godt om Kulturens Venner
 Tegn et Plus medlemskab og få ubegrænset antal 
 byvandring, omvisninger og ture.
 Klik på links og læs mere

 
Velkommen Omvisninger 
Byvandringer Kirker - kirkegårde Museer - slotte 
Kulturens Venner
CVR. 29 42 33 69
Tlf. 23 74 05 17
post@kulturensvenner.dk
Skriv - ring hvis du har spørgsmål
oplever tekniske fejl.
Siden fungerer ikke altid ved
iPad eller tablet.
Brug hellere en computer.




 
 

Boulevardbanen
Om skinner, toge og hovedbanegården 1860-1911

Mangler du en guide til byvandring eller omvisning
Spørg Kulturens Venner - vi har gode guider
Mail post@kulturensvenner.dk
Tlf. 23 74 05 17


Boulevardbanen
Byvandringens undertitel kunne være: "Tog, skinner og banegårde fra 1847 til 1911".
Først tur omkring Hovedbanegården, Vesterport - Palads Teater, fjernelse afvoldene og udgravningen af Boulevardbanen, Nørreport til Østerport.
Bestil denne tur.
 
I 1850'erne blev byens volde sløjfet og København voksede først ud af Vesterbrogade, senere Nørrebrogade og Østerbrogade.
Fra cirka 1860 til 1900 nedlagde man voldanlægget og anlagde de nuværende voldparker Ørstedsparken, Botanisk Have og Østre Anlæg.
"Boulevardbanen" er strækningen fra Hovedbanegården via Nørreport Station til Østerport Station.
Boulevardbanen blev anlagt fra cirka 1885 til 1911. Arbejdere udgravede tunnelrør langs Nørre Voldgade og Østervoldgade.
Derved blev jernbanedriften omlagt.

Lidt historie
Første jernbane i Danmark gik fra København til Roskilde. Den blev anlagt i 1847. Jernbanen gik ud langs Halmtorvet til Valby og videre ud. 
I 1864 blev jernbanen omlagt så jernbanesporene.
Fra 1867 til 1911 lå Københavns anden Hovedbanegård der hvor Palads Teater nu ligger. Fra banegården gik jernbaneskinner ud til Nørrebroparken og videre til Hellerup og Hillerød.
Byens politikere så det upraktiske i denne linieføring og vedtog en omlægning til Boulevardbanen.
Det skete dog ikke uden skænderier og skærmysler i Borgerepræsentationen.
En ingeniør Holger Hammerich foreslog at anlægge "Boulevardbanen", dvs. linieføringen fra Hovedbanegården via Vesterport og Nørreport til Østerport.
Med anlæggelsen af Boulevardbanen anlagde man Københavns tredie og nuværende Hovedbanegård i 1911.





 

   Foto: Wikipedia - Statens Arkiver - Kulturens Venner - copyright

 

 


Nyhedsbrev
Modtag sidste nyt