Kulturens Venner =  de bedste kulturoplevelser
 Opret gratis profil her og kom med
 Plus medlemskab - ubegrænset antal oplevelser
 
Facebook - synes godt om Kulturens Venner
 Tegn et Plus medlemskab og få ubegrænset antal 
 byvandring, omvisninger og ture.
 Klik på links og læs mere

 
Velkommen Omvisninger 
Byvandringer Kirker - kirkegårde Museer - slotte 
Kulturens Venner
CVR. 29 42 33 69
Tlf. 23 74 05 17
post@kulturensvenner.dk
Skriv - ring hvis du har spørgsmål
oplever tekniske fejl.
Siden fungerer ikke altid ved
iPad eller tablet.
Brug hellere en computer.




 
 

Fra Nyhavn til Langelinie

Mangler du en guide til byvandring eller omvisning
Spørg Kulturens Venner - vi har gode guider
Også på engelsk, tysk og skoletjeneste.
Mail post@kulturensvenner.dk
Tlf. 23 74 05 17


Andre lignende ture
Oplev Frederiksstaden og Amalienborgpalæerne
Oplev  Amalienborgmuseet
Oplev Kastellet - spændende historie
Oplev Kunstindustri,useet - design og møbler
Oplev Christianshavn - på en byvandring


Tur langs havnefronten
Hvis Københavns Havn kunne fortælle historie, ville der komme mange spændende beretninger frem.
I middelalderen var der strand og fiskerbåde landede sild. 
I 1500-tallet anlagde kong Hans et skibsværft til bygning af sejlskibe, da man ofte gik i søkrig mod svenske krigsskibe.
Langs havnen byggede man flotte pakhuse. Flere pakhuse eksisterer endnu, som f.eks. Admiral Hotel og Den Kongelige Afstøbningssamling.
Nyhavn blev udgravet af svenske krigsfanger i 1671-73 og her lå mindre sejlskibe gennem flere århundreder.

I 1801 blev der udkæmpet et søslag "Slaget på Rheden" og i 1807 fandt "Københavns bombardement" sted, da den engelske flåde sendte brandbomber ind over byen.
Efter Anden Verdenskrig holdt sømænd og løse piger til på Nyhavns bordeller. De sidste årtier efter Nyhavn blevet moderniseret og det er nu mondæn at bor her.

Flådens leje
Bag Det Kongelige Teater var orlogsflådens leje fra begyndelsen af 1500-tallet og frem til cirka 1850.
På orlogsflådens leje byggede man de store tremastede  sejlskibe som var en del af flåden. Danmark var indblandet i mange krige fra 1300-tallet og frem til 1864. Her skulle man bruge mange sejlskibe og kanoner. Ved den store bybrand i 1728 opstod ilden på flådens leje og bredte sig til Nikolaj Kirke, Stranden og Amager Torv.  

Slaget på Rheden blev udkæmpet 2. april 1801 mellem den danske og britiske flåde. Krigen rasede mellem Frankrig og England omkrig 1800-tallet. Danmark var i neutralitetsforbund med andre lande og England var bekymret for, at Danmark ville trække sig fra neutralitetsforbundet og gå med i forbund med Frankrig. Derfor forlangte England den danske flåde, hvilet Danmark nægtede. Det kom til søslag på Københavns Red. Hør om søslaget på turen.
Danske faldne sømænd blev begravet i mindehøjen på Holmens Kirkegård. Omvisning Holmens Kirkegård

Københavns Bombardement 1807 var det første den europæisk hovedstad som blev bombet med brandraketter.. Danmark forsøgte en balancegang mellem England og Frankrig. Englænderne ønskede at staterne i Neutralitetsforbundet skulle vende sig mod England. Flåden skulle udleveres eller der blev krig. Det kom til et lynangreb mod København 2.-4. september 1807.

Sejlskibe. Siden oldtiden har mennesket brugt vinden til fremdrift af skibe. Egypten og korsfarerne brugte vinden til fremdrift. Teknikken med sejlskibe på åbent hav blev udviklet af vikingerne ca. 800-1000-tallet. I senere århundreder blev selskibene større og sejlene større. Portugiserne sejlede syd om Afrika og fandt sejlruten til Indien. Columbus sejlede vestover og koloniserede Syd og Mellemamerika. Sejlskibe blev også brugt i handelsflåden fra 1500-tallet og sejlskibs-teknikken blev større og bedre i de følgende århundreder. Mange danske redere havde store sejlskibe rundt på verdenshavene og derved blev danske byer som Dragør, Marstal, Fanø og andre aktive havne.  
Fra midten af 1800-tallet kom der dampmaskiner til fremdrift af skibe. Hør spændende beretninger om sejlskibstiden.  

Pakhuse var vigtige til oplagring af de mange varer som sejlskibene fragtede hjem fra oversøiske lande. Pakhuse blev større særlig i 1600- og 1700-tallet. Der står stadig flere af de flotte pakhuse og vidner om den florisante periode. Det gælder bl.a. Eigtved Pahus på Christianshavn og Dansk-Vestindisk Pakhus som nu bruges til Den Kongelige Abstøningsamling.

Frihavnen lå der hvor Mærsks hovedkvarter ligger i nutiden. Frihavnen blev etableret i 1880'erne da Kielerkanalen blev bygget og man fik større konkurrence fra Hamburg. Man etablerede sågar et jernbanespor gennem Kastellet for at få et tog ind i frihavnen.


Kastellet blev bebygget i 1660'erne til forsvaret af København. Kastellet stod færdig i 1664 og derfor holdt Kastellet 350 års jubilæum i 2014. Hør om Kastellet gennem tiderne.   Se artikel om Kastellet.

Havnevandringen fortsætter via Gefionspringvandet til den Lille Havfrue. Du vil blive overrasket over de utrolige og "sande historier", som der fortælles på turen.
Se eventlisten over denne og andre ture som du kan opleve gennem Kulturens Venner. 



Byvandring langs havnen


Der er travlt i Nyhavn om sommeren


De flotte pakhuse står endnu


Store tremastede sejlskibe byggede man på
orlogsflådens leje, som lå området bag ved
Det Kongelige Teater. Dvs. bl.a. Havnegade
og Holbergsgade.


Maleri af Nicholas Pocock som de nogenlunde så ud ved
Slaget på rheden  i 1801. Yderst ligger de britiske skibe
og inderst de danske skibe og bagerst København.
Fra Wikipedia 


Kastellet fra 1664


Kastellet er fra 1664 og eksisterer stadig
Omvisning på Kastellet


Det prægtige Eigtved Pakhus fra 1748 -
det kan opleves på byvandring på Christianshavn



Det er populært at blive fotograferet
foran Den Lille Havfrue
 
   
  Foto: Kulturens Venner - copyright

 

 


Nyhedsbrev
Modtag sidste nyt